I Nacka stadshus nya lokaler har de ökat luftkapaciteten och tänkt över sin möblering. – Numera klagar ingen, säger Dag Björklund, trafik- och fastighetsdirektör som har varit med i planeringen.

Foto: Klara Leo

Skapa bra luft på kontoret med ventilationskontroll

Fastighetsägaren, arbetsgivaren eller rentav Arbetsmiljöverket – vem är det egentligen som har ansvar för ventilationen? Suntarbetsliv reder ut begreppen, och ger fem tips för bättre luft på kontoret.

Många av oss tillbringar upp till 90 procent av vår dag inomhus – hemma, på arbetet eller i skolan. Därför är det också viktigt med en god luftkvalitet – inte minst på jobbet. Dock är nästan fyra av tio svenskar missnöjda med ventilationen på sina arbetsplatser. Det visar en rapport från undersökningsföretaget Netigate.

Det är inte ovanligt att just ventilationen är felaktigt installerad eller inte underhålls korrekt. Det säger Gunnar Åhlander som är expert på ventilation på Arbetsmiljöverket.

Fastighetsägaren som kontrollerar

De flesta kontorsarbetsplatser omfattas av regler för obligatorisk ventilationskontroll. Kontrollerna genomförs av certifierade besiktningsmän enligt Boverkets föreskrifter, och kravet på att göra en så kallad OVK och följa upp den ligger på fastighetsägaren.

– Oftast är detta inte samma person som arbetsgivaren och här gäller det att arbetsgivaren ställer krav på fastighetsägaren, säger Gunnar Åhlander.

Kontoret får godkänt på sin besiktning om de har samma ventilationssystem som när de fick bygglov, vilket är ett trubbigt verktyg – då det inte nödvändigtvis innebär att luftkvaliteten är god.

– Verksamheten kan ha förändrats, till exempel genom att lokalerna används av fler personer än ventilationen är dimensionerad för, vilket gör att man har för lite luft enligt våra regler, säger Gunnar Åhlander.

Arbetsmiljöverket kan ställa krav

Arbetsmiljöverket kan då ställa nya krav på ventilationen. Om inte fastighetsägaren och arbetsgivaren då kan komma överens om vem som ska stå för den kostnaden, kan det bli problem.

Oftast brukar de komma överens. Men det händer att Arbetsmiljöverket förbjuder fastighetsägaren att hyra ut till viss typ av verksamhet, till exempel en friskola som flyttat in i lokaler som inte ursprungligen var avsedda för en skola, säger Gunnar Åhlander.

Det här förekommer allt oftare då organisationer förändras i högt tempo, enligt Aneta Wierzbicka, docent i ergonomi och aerosolteknologi vid Lunds universitet. Hon har forskat om inomhusluft och intresserat sig specifikt för hälsosamma inomhusmiljöer.

– På aktivitetsbaserade kontor där folk inte har sina egna platser finns det inte alltid tid att dimensionera ventilation rätt, säger hon.

Kontorslandskap kräver mer planering

Öppna kontorslandskap kan också vara mer komplexa när det gäller god luftkvalitet. De kräver mer detaljerad planering i form av ventilationssystem och det kostar ofta mer pengar att få det rätt, menar Aneta Wierzbicka.

Men fler saker än ventilationen kan påverka luftkvaliteten. Olika kemiska ämnen, mögelsporer och damm är några faktorer. Temperaturen är en annan, menar Gunnar Åhlander.

– Många gånger när vi upplever luften som dålig och som att vi ”inte får något syre” handlar det om att temperaturen är för hög. Luften kan kännas tjock och instängd, men i själva verket är det bara för varmt, säger han.

Inlägg taggat med:

Friska lokaler
Ventilation
Text: Tina Harr, 14 mars 2017

Senaste artiklar

En skjuts framåt för arbetsmiljöarbetet

En nystart för arbetsmiljöarbetet – det blev resultatet av Suntarbetslivs arbetsmiljöutbildning för Sofia Johansson, enhetschef på Kullbergska sjukhuset i Katrineholm. – Nu känner jag att det går att jobba fram…

Friskare medarbetare i Södertälje kommun

Träning på arbetstid, aktiv sjukskrivning och workshoppar i arbetsgrupper med hög sjukfrånvaro – så har Södertälje kommun lyckats få friskare medarbetare på bara två år. – Mitt uppdrag är att fler…

Tummen upp för mätmetod mot stress

Företagshälsovården kan ha en viktig roll när det gäller att påvisa stressrelaterad ohälsa tidigt. Nu sprids en forskningsbaserad mätmetod som fångar upp arbetsrelaterad stress – på både individ- och gruppnivå.…

Områden

Tillsammans skapar vi en arbetsplats som får oss att må bra.

Var vill du börja?

Läs mer om SAM

SAM

Video

Verktyg

Vill du skapa en frisk arbetsplats? Våra verktyg är baserade på forskning och testade av kollegor till dig.

Här hittar du riktigt bra stöd på vägen!

Så gör andra

Hur jobbar andra med sin arbetsmiljö? Hämta tips och inspiration till din arbetsplats!

Video

Vad säger forskningen?

Allt fler forskare uppmärksammar arbetsmiljö som en framgångsfaktor för friska arbetsplatser. Här får du veta vad de kommit fram till.

Vilken ny kunskap kan ni använda?