Mikrofon och högtalare bildar en ljudutjämning i klassrummet.

Nu behöver jag aldrig anstränga rösten, konstaterar läraren Ann Bohlin Andersson i Isabergsskolan. Sedan flera år använder hon ljudutjämningssystem, en mikrofon och högtalare i klassrummet.

Foto: Anna Hållén / TT

Mikrofonen sparar hennes röst

Mikrofon och högtalare är ett enkelt sätt att förbättra ljudmiljön i skolans klassrum. Lärarnas röster sparas och eleverna koncentrerar sig bättre. Ann Bohlin Andersson, lågstadielärare I Gislaved, har använt sig av ljudutjämningssystem i flera år och ser fördelarna.

Många skolor har höga ljudnivåer. Det är stressande och innebär en dålig arbetsmiljö för både lärare och elever. Många lärare har också röstproblem, blir hesa och behöver vila rösten när de kommer hem.

Men det går att förbättra ljudmiljön i klassrummen. Ett sätt att göra det på är att installera högtalare i klassrummen och förse läraren med en mikrofon.

Mikrofonen hänger runt lärarens hals och högtalaren sitter på ett stativ och sprider ljudet i rummet. Det gör att alla i klassen hör lika bra oavsett var de sitter. För läraren blir det lättare att gå runt i klassrummet och vända sig till enskilda elever samtidigt som hen kan fortsätta prata med de andra.

Köpte in ljudutjämning till alla skolor

Ett antal kommuner har skaffat sådana system för ljudutjämning. I Gislaved har man storsatsat och köpt in ljudutjämningssystem till samtliga skolor i kommunen.

Jag har inte hört om någon annan kommun som satsat på samma sätt, säger Jan Pettersson, teamchef på Gislaveds barn- och ungdomsförvaltning och en av de drivande bakom satsningen.

Det började med att de skaffade ljudanläggningar för elever med hörselnedsättning. Några lärare ville prova dem även i klasser som inte hade elever med hörselproblem. Det ledde till att allt fler låg- och mellanstadielärare ville ha ljudutjämningssystem i sina klasser och de köpte in fler system. 2017 köpte kommunen in cirka 130 enheter till alla skolor i kommunen.

Lärarna spar sina röster och eleverna hör dem bättre.

Vi ställde frågor till rektorerna som förde dem vidare till pedagogerna. Svaren visade att det är bättre studieklimat i klassrummen, att lärarna spar sina röster och att eleverna hör dem bättre. Det räckte för att vi skulle vilja satsa på det här, säger Jan Pettersson.

Mindre stress och heshet

Ann Bohlin Andersson är lågstadielärare på Isabergsskolan, skolan som var först i Gislaved med ljudutjämningssystem i alla klassrummen. Nu har hon arbetat med ljudutjämning i klassrummet i flera år.

För mig var det en helt ny värld. Jag blev fascinerad av de möjligheter det ger och effekterna av det. Det påverkade undervisningsmiljön i hela klassrummet, säger hon.

Hon menar att eleverna får mer ork och koncentration när de inte behöver koncentrera sig för att höra vad hon säger. Hon har inte heller haft några problem med heshet sedan hon började använda ljudutjämningssystemet.

Jag behöver aldrig anstränga rösten och kan använda vanlig samtalston. Jag kan viska och de hör ändå vad jag säger.

Eftersom hon lättare kan variera mellan olika röstlägen blir också det hon säger mer intressant och levande för eleverna.

Lärarna sparar också tid under lektionen när de inte behöver upprepa vad de säger. 

 Och då minskar stressen, konstaterar Yvonn Asp, rektor på Isabergsskolan.

Inlägg taggat med:

Ljud
Lokaler
Text: Michael Nyhaga, 26 februari 2020

Relaterade verktyg

  • OSA-kollen

    Jobba tillsammans med organisatorisk och social arbetsmiljö

Senaste artiklar

Förskolorna tog in en arbetsmiljösamordnare

När arbetsmiljöproblemen på ett antal förskolor i Örebro blev övermäktiga gick fyra rektorer ihop och anställde en arbetsmiljösamordnare. Investeringen har betalat sig många gånger om, och idag är sjukskrivningstalen halverade.…

Råd till skyddsombud på distans

Nu är det många som arbetar hemifrån för att minska spridningen av coronaviruset. Vad är viktigt att tänka på för skyddsombud som arbetar på distans eller har arbetskamrater som gör…

Distansundervisning – så gjorde Celsiusskolan

På idrottsgymnasiet Celsiusskolan i Uppsala är både lärare och elever vana vid distansundervisning. När skolan stängdes på grund av coronaviruset kunde undervisningen därför fortsätta ganska problemfritt. Onsdagen den 18 mars…

Områden

Tillsammans skapar vi en arbetsplats som får oss att må bra.

Var vill du börja?

Läs mer om SAM

SAM

Verktyg

Vill du skapa en frisk arbetsplats? Våra verktyg är baserade på forskning och testade av kollegor till dig.

Här hittar du riktigt bra stöd på vägen!

  • OSA-kollen

    Jobba tillsammans med organisatorisk och social arbetsmiljö

  • OSA-kompassen

    Vägar till föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö

Så gör andra

Hur jobbar andra med sin arbetsmiljö? Hämta tips och inspiration till din arbetsplats!

Vad säger forskningen?

Allt fler forskare uppmärksammar arbetsmiljö som en framgångsfaktor för friska arbetsplatser. Här får du veta vad de kommit fram till.

Vilken ny kunskap kan ni använda?

Prata om samvetsstressen

Samvetsstress är vanligt inom vård och omsorg, och i coronatider har det blivit högaktuellt. Forskaren Eva Ericson-Lidman har goda råd...

Kvinna jobbar hemifrån

Arbetsmiljö för köksbordsjobbare

Coronaviruset har under våren 2020 gjort att väldigt många kontorsarbeten sköts från hemmet. Här kommer forskare med sina bästa tips...