Så kan bibliotek förebygga hot och trakasserier

15 september 2025 Lästid: 3 min
Sammanfattning av artikeln

Många som arbetar på bibliotek utsätts för hot och våld.

Det går att läsa i en rapport, som bygger på 369 incidentrapporter från bibliotek.

Samtidigt är det mycket av problemen som inte rapporteras.

Rapportera allt – det är budskapet både från organisationen Hantera Agera och fackförbundet DIK.

Ett annat tips är att prata ihop sig i arbetsgruppen om hur man hanterar olika situationer.

Även utbildningar i bemötande kan vara hjälpsamma.

En kvinna som tittar på en bok i ett bibliotek.
Bibliotekspersonal utsätts ofta för hot och våld – och mycket av händelserna rapporteras inte. Jobba tillsammans, löpande och systematiskt, är några råd för att komma tillrätta med problemet.

Foto: Johnér bildbyrå

Sammanfattning av artikeln

Många som arbetar på bibliotek utsätts för hot och våld.

Det går att läsa i en rapport, som bygger på 369 incidentrapporter från bibliotek.

Samtidigt är det mycket av problemen som inte rapporteras.

Rapportera allt – det är budskapet både från organisationen Hantera Agera och fackförbundet DIK.

Ett annat tips är att prata ihop sig i arbetsgruppen om hur man hanterar olika situationer.

Även utbildningar i bemötande kan vara hjälpsamma.

Sexuella trakasserier och alkoholpåverkade besökare: några saker som bibliotekspersonal utsätts för under arbetsdagen. Här kommer tre organisationer med sina bästa tips för att förebygga problemen. ”Anmäl allt”, är ett av tipsen som återkommer.

Johannes Jakobsson.– Det är en komplex arbetsmiljö, där det uppstår många olika situationer som du behöver hantera.

Det säger Johannes Jakobsson, som arbetar på Hantera Agera. De ligger bakom en ny rapport med titeln ”Det vi inte ska tåla – Arbetsmiljöproblem i bibliotek”. I rapporten har Johannes Jakobsson sammanställt 369 incidentrapporter från fem olika bibliotek, i olika delar av landet. Alla incidenter är från 2024.

– Vi såg att det var vanligt med verbala påhopp, sexuella trakasserier och hotfulla beteenden. Ofta i kombination med påverkade besökare eller psykisk ohälsa.

.

Leder till stress

Det är dessutom vanligt att samma situation uppstår om och om igen.

– Det beskrivs som ”sjukt tröttsamt”, att det inte tar slut. Att personerna återkommer gång på gång.

Han fortsätter:

– Det leder till stress för bibliotekspersonalen, ofta under långa perioder. Stressen går inte över för att situationen är över. Det ger oro, ångest och sömnsvårigheter.

5 råd till arbetsgivare

Han har några råd till arbetsgivare för att minska risken för hot och våld:

  • Tydliggör yrkesrollen. Sätt gränser för var bibliotekspersonalens uppdrag slutar, och när man istället lämnar över till ordningsvakter, polisen, socialtjänsten och så vidare. Man kan se det som att medarbetarna tar på sig en ”mental uniform” när de kommer till jobbet, och tänker att ”nu är jag bibliotekarie, och då arbetar jag så här”.
  • Träna på verktyg för att hantera konflikter. Det kan vara tydlighet, lågaffektivt bemötande, jag-budskap eller att sätta gränser.
  • Jobba med verksamhetsnära säkerhetsarbete. Gör riskanalyser på arbetsplatsnivå, och diskutera hur ni hanterar dem som arbetslag. Se till att allt som sker anmäls och att anmälningarna följs upp.
  • Arbeta tillsammans, så att det inte alltid är samma person som alltid behöver hantera till exempel ungdomsgäng eller berusade besökare. Se till att alla ger samma besked, och att alla följer samma regler.
  • Ha tid för reflektion tillsammans. Prata ihop er, både när något har hänt och i förebyggande syfte. Det är bra att känna till hur alla reagerar i olika situationer.

Stor underrapportering

Johannes Jakobsson tror att mycket av det hot och våld som uppstår på bibliotek inte anmäls. Det baserar han bland annat på att ett av biblioteken i hans undersökning helt saknar incidentrapporter under den aktuella perioden. Underrapportering ser han som ett stort problem.

Den bilden delar han med Kajsa Dahlerus, förhandlingschef på fackförbundet DIK:

– Vissa av våra medlemmar uppger att de inte anmäler eftersom de upplever att cheferna inte tar det på allvar, eller att det ändå inte händer någonting.

För att få en överblick över situationen på just den här arbetsplatsen är anmälningarna jätteviktiga.

Kajsa Dahlerus.

Kajsa Dahlerus, förhandlingschef på DIK.

Men det är viktigt att rapportera alla händelser med hot och våld.

– Olika bibliotek har helt olika utmaningar. För att få en överblick över situationen på just den här arbetsplatsen, och vad som behövs för att förbättra den, är anmälningarna jätteviktiga.

För att medarbetare ska fortsätta rapportera behöver det också hända någonting efteråt.

– Det är jätteviktigt att anmälningarna följs upp, och att åtgärder sätts in. Att man jobbar tillsammans för att komma på vad som behövs för att komma till rätta med problemen.

Fortsätta vara öppna

Ett annat tips från DIK är att lära av andra arbetsplatser.

– Vi har till exempel gott om lärande exempel på vår hemsida.

Dessutom anser även Kajsa Dahlerus att det kan vara bra med olika typer av utbildningar för att lära sig att till exempel trappa ner upprörda situationer.

Men det största problemet, enligt DIK, är ensamarbete.

– Enligt vår undersökning arbetar var fjärde bibliotekarie ensam dagligen eller flera gånger i veckan.

Om det inte går att undvika ensamarbete tycker DIK att man ska försöka ha andra skyddsnät på plats, såsom väktare.

– Men det är viktigt att biblioteken får fortsätta verka och vara öppna. De ska ju vara en öppna för alla, och skapa en känsla av att ”här vill jag vara”.

Citat från rapporten ”Det vi inte ska tåla – Arbetsmiljöproblem i bibliotek”

”Två skolelever som brukade skolka hängde ofta på biblioteket och provocerade personalen. När gränser sattes hotade de att “komma hem till” en i personalen. De sparkade senare på dörrar och störde aktiviteter för pensionärer. Det skapade stor oro bland både personal och besökare.”

”På ett bibliotek blev en besökare aggressiv när hen inte fick låna böcker utan legitimation. Personen slängde saker och kallade personalen inkompetent. Situationen var så hotfull att personalen lämnade platsen.”

”Personer låg och sov i möblerna på ett bibliotek och luktade starkt av urin/alkohol. De blev aggressiva när personalen sa till.”

Kort om Hantera Agera och DIK

DIK är ett fackförbund som har många bibliotekarier som medlemmar. De har gjort en egen rapport om arbetsmiljön på bibliotek, med titeln ”Som om vi ska bära hela samhället”.

Hantera Agera är ett företag som tillhandahåller utbildningar om trygghet på arbetsplatsen. De har släppt rapporten med titeln ”Det vi inte ska tåla, Arbetsmiljöproblem i bibliotek”.

Använd KIA för att rapportera incidenter

Arbetsgivarorganisationen SKR säger i en kommentar att de håller med om Hantera Ageras slutsatser.

Anders Westlund.– Alla medarbetare ska känna sig trygga på jobbet, och de åtgärdsförslag som presenteras i rapporten ligger i linje med hur ett förebyggande och efterhjälpande arbete mot hot och våld bör bedrivas.

Det säger Anders Westlund, utredare på Avdelningen för arbetsgivarpolitik.

Han säger att grunden i allt bör vara samverkan i det systematiska arbetsmiljöarbetet; att göra riskbedömningar, åtgärda och följa upp. Även han trycker på vikten av att rapportera och hantera incidenter.

– Incidenter som hanteras och återkopplas på ett bra sätt fungerar som ett lärande för hela organisationen. Afa Försäkring har ett kostnadsfritt incidentrapporteringssystem som heter KIA och som är anpassat till kommuner.

IA-systemet är ett webbaserat system för rapportering av avvikelser i arbetsmiljön. KIA brukar man kalla den del av IA-systemet som är anpassad för just kommuner. Läs mer om IA hos Afa Försäkring!

Testa ert risk- och säkerhetsmedvetande

En illustration med en bockmarkering på.I Suntarbetslivs verktyg Säkerhetsdialogen finns en aktivitet som heter ”Testa ert risk- och säkerhetsmedvetande”. Den passar bra att genomföra i till exempel en skyddskommitté eller en samverkansgrupp.

Här får ni reflektera tillsammans med hjälp av ett antal påstående kring det risk- och säkerhetsmedvetande som präglar er arbetsplats.

Här är några exempel på påståenden som ni får ta ställning till:

  • Vi har bra koll på de risker för hot och våld som finns i verksamheten.
  • Om vi upptäcker en risk för hot och våld åtgärdar vi det skyndsamt.
  • Vi rapporterar alltid risker, tillbud och olyckor med koppling till hot och våld.
  • Varje händelse med hot och våld analyseras med fokus på bakomliggande orsaker för att hitta sätt som gör att det inte händer igen.
  • Det är lätt att prata om hot- och våldshändelser hos oss, även dem som till synes inte verkar så allvarliga.

Porträtt av medarbetaren Anna Wettergård
Text: Anna Wettergård
Kontakt: [email protected]