Suntarbetslivs kommunikationsrum

För kommunikatörer i Suntarbetslivs partsorganisationer

Forskning på 5

Suntarbetslivs Forskning på 5 är till för arbetsplatsträffar och personalmöten, eller för den som vill hålla sig uppdaterad inom forskning om arbetsmiljö. Personalgruppen ser en film på 5 minuter tillsammans. Dialogfrågor får igång dialogen om hur den egna arbetsplatsen kan dra nytta av forskningen.

De senaste ämnena i Forskning på 5:

Digitala aggressioner – förebygg och hantera hot via sms, mejl och sociala medier

Arbetsmiljö för rektorer och biträdande

Genusmedvetet arbetsmiljöarbete

Ni avgör när det passar er att kommunicera. Störst effekt får spridningen för vår förening Suntarbetsliv om vi kommunicerar ungefär samtidigt.

    Ladda ner trailer och stillbilder

    Allt material laddas ner i Mediaflow. Här är varje dialogstartares/femmas direktlänk till att ladda ner kommunikationsmaterialet i Mediaflow:

    Digitala aggressioner

    Arbetsmiljö för rektorer och biträdande

    Genusmedvetet arbetsmiljöarbete

    Hitta rätt åtgärd i arbetsmiljöarbetet

    Återhämtning i praktiken

    Hur kan HR ge stöd i arbetsmiljöarbetet?

    Alla kan bidra till lärande på jobbet

    Distans helt eller delvis? Prata om det!

    Strategier för återhämtning på jobbet

    Styrelsen och politiker spelar roll för arbetsmiljön

    Hållbar introduktion – välkomna nya på jobbet

    Förebygg fallolyckor – vanligaste arbetsskadan

    Samvetsstress – hur kan samvetet bli en tillgång?

    Säkerhetsklimat – för både personal och patienter

    Teamets betydelse för socialsekreterare

    Kommunikationsmaterial:

    • Trailer.  En kort variant av dialogstartarens reportagefilm. Använd den gärna på er webbplats eller i sociala medier. Ett annat sätt att sprida trailern är att ni delar trailern som finns som ett inlägg på Suntarbetslivs Facebook. Till exempel trailern om Förebygg fallolyckor/Facebook.
    • Stillbilder. Det kan vara de två bilder som syns inne i själva dialogstartaren. Från och med ”femman” Återhämtning kommer stillbilder tagna ur filmen att finnas på de som medverkar. Utöver dessa stillbilder får ni gärna använda egna verksamhetsbilder! För att skapa igenkänning hos era medlemmar. Ett annat sätt att använda femmans bild är att dela inlägget som finns på Suntarbetslivs Linkedin. Till exempel som här då det var premiär för Forskning på 5/Linkedin.

     

    Tidigare lanseringar, 2020 – 2022

    Fortsätt gärna länka till nedanstående dialogstartare/femmor på Suntarbetsliv. Ämnena är fortsatt aktuella:

      Ramverket för kommunikationen

      Vilka målgrupper riktar sig en femma till?

      Chefer, skyddsombud, HR och medarbetare. För varje ny femma definieras användarmålgrupperna ytterligare. Till exempel vänder sig femman Teamets betydelse för socialsekreterare till ovanstående roller – inom främst socialtjänsten.

      Hur når vi fram till användarna?

      • Igenkänning – film. En trailer på cirka 1 minut visar verksamheter, yrkesroller.
      • Igenkänning – ämnet. Hur känner användarmålgruppen igen sig i ämnet? 
      • Snabbt och enkelt för arbetsgrupper att använda. 
      • Variation. Använd olika typer av inlägg för att nå olika målgrupper.​

      Kampanjlänkarna är viktiga att använda. Det hjälper er förening Suntarbetsliv att följa upp effekterna av kommunikationen.

      Budskapsstrategi

      Den lite längre titeln på varje dialogstartare/femma är vald för att också vara huvudbudskapet, lösningsfokuserat. Till exempel:Samvetsstress – hur kan samvetet bli en tillgång? 

      Så – använd titeln för att kort berätta vad ämnet handlar om! 

       

      Behöver ni veta något mer? Kontakta oss!

      Lena Lindkvist, kommunikatör, 072-242 53 01, [email protected]

      Susann Lundqvist, projektledare, 072-234 63 24, [email protected]