Verktyg

Hantera kris och oro

Här finns stöd för att möta och hantera kris och oro i verksamheten inom ramen för arbetsmiljöarbetet.
Kvinna med långt grått hår och brun polotröja vid en grå betongvägg.

Kris och oro – en del av vår arbetsmiljö

En kris i vår omvärld, en oväntad händelse, kan skapa oro i verksamheter. Det påverkar medarbetare och vår arbetsmiljö. Här hittar du stöd och vägledning för vad som kan vara bra att tänka på för att skapa handlingsberedskap inför en eventuell kris och vad man kan göra för att minimera och hantera oro på arbetsplatsen.

En kris kan definieras som en oväntad händelse eller situation som hotar grundläggande funktioner och värden. Oro kan beskrivas som en reaktion, en känsla av obehag, rädsla eller ångest som kan förekomma före, under och efter en kris.

Frågetecken

Fakta om verktyget

Du hittar stöd för att skapa handlings-beredskap inför en eventuell kris och hur oro kan tas om hand i verksamheten. Kartlägg hur er handlingsberedskap ser ut vid en kris. Läs också om inspirerande exempel från verksamheter inom kommuner och regioner.

Krisberedskap på samhällsnivå

Kriser kan uppstå på flera nivåer som påverkar verksamhet och de som arbetar där. För kriser på samhällsnivå är utgångspunkten att alla verksamheter har ansvar för samma saker vid en kris som man har till vardags. En kommun ansvarar exempelvis för att äldreomsorg, vattenförsörjning och skola fungerar även vid en samhällskris.

Här har vi samlat information om kommunal och regional krisberedskap.