Tips för hybridarbete

6 tips för hybridarbete

Bra arbetsmiljö var ni än jobbar

​Hitta rätt kombo för er var ni än jobbar – på distans eller kontor

Under pandemin har många fått nya erfarenheter kring hur arbetets placering påverkar organisationen, gruppen och individen. Planera för hur ni vill ha det och fundera över vad ni vill behålla och vad ni vill förändra. Här finns tips och råd för att komma igång, så att ni kan ha en bra arbetsmiljö var ni än jobbar – på distans, kontor eller både och.

1. Distansarbete – helt eller delvis? 

Här får du och din arbetsgrupp ta del av resultat från forskning som kan bli starten på ett viktigt samtal om hur ni vill utveckla ert jobb efter pandemin. I dialog hittar ni fram till de bästa lösningarna för just er.

2. Policy för distansarbete

Funderar du över om ni behöver en policy för distansarbete efter pandemin på din arbetsplats? Forskaren Leif Denti tipsar om viktiga områden du inte får missa utifrån arbetsmiljöperspektivet.

3. Få till bättre digitala möten

Oavsett hur mycket tid vi lägger på möten så är det här vi träffas och samarbetar. I Bättre möten kan ni göra en övning tillsammans för att få förståelse för vad som är särskiljande för digitala möten och tips på hur ni kan förbättra dem.

Man med barnvagn och kaffekopp i handen pratar i mobilen.

4. Bra digital arbetsmiljö

Digi-ronden är ett arbetsverktyg för verksamheter som vill ha bättre digital arbetsmiljö. En övning hjälper ditt team att hantera gränserna mellan arbete och fritid när man arbetar på distans och digitalt.

Kollegor runt ett bord med en pärm, papper, pennor, notislappar en läsplatta.

5. Riskbedömning vid förändring

Förändringar i arbetssätt innebär alltid en viss risk. Detta bör skyddsombud och chef tillsammans titta på och utvärdera systematiskt. Här finns råd och stöd för dig som ska göra en riskbedömning på din arbetsplats.

6. Så gör andra

I Eskilstuna kommun förberedde de återgången på ett systematiskt sätt. De har satsat att regelbundet göra riskbedömningar och ta upp arbetsmiljöfrågor som rör medarbetarna.