Rollerna
När den här modulen är klar kommer ni att ha skapat en ännu bättre samverkan, lärt er mer om beteenden, och jobbat med att integrera friskfaktorerna i ert vanliga arbetsmiljöarbete.
Triosamtal – HSO och fackets roll i friskfaktorarbetet
Med den här övningen fördjupar vi förståelsen för hur samverkan kan bidra till ett lyckat friskfaktorarbete och tydliggör fackets roll i friskfaktorkedjan.
Genomför ett triosamtal
Den här övningen görs i grupp med skyddsombud / fackligt ombud och HR, där någon som tar rollen som observatör. Om ni är fler kan en person vara extra observatör. Om ni är för få kan processledaren hoppa in som observatör.
1. Fördela rollerna
- HSO/SO/facklig (berättare): Reflekterar över frågan: Vad kan jag bidra med i min roll för att driva arbetet med friskfaktorer – och hur?
- HR (coach): Lyssnar aktivt och ställer klargörande frågor för att fördjupa resonemanget.
- Observatör: Lyssnar tyst, håller tiden och noterar utvecklingsmöjligheter, styrkor och eventuella motgångar.
2. Genomför samtalet
- Steg 1 (10 minuter): Berättare och coach samtalar. Observatören är helt tyst och håller tiden.
- Steg 2 (10 minuter): Observatör och coach samtalar om vad de hört. Berättaren är tyst och lyssnar.
3. Reflektera i gruppen
Avsluta med att kort summera:
- Vilka nya insikter har ni fått om fackets roll i friskfaktorarbetet?
- Vad betyder samverkan för att lyckas i förändringsarbetet?
Skapa förutsättningar för beteenden
Syftet med den här övningen är att förstå vad som krävs för att önskade beteenden ska kunna bli verklighet. Genom att analysera förutsättningar utifrån kompetens, motivation och möjlighet (COM-B-modellen) tränar ni på att se vad som måste vara på plats för att det ska bli lätt att göra rätt.
Jobba med era beteenden
1. Välj ett beteende
Utgå från ett beteende kopplat till en friskfaktor som ni vill stärka i organisationen. Det kan vara något ni redan pratat om tidigare eller något nytt som känns viktigt.
2. Reflektera individuellt eller tillsammans
Fundera över vad som krävs för att beteendet ska bli möjligt:
- Kompetens: Har ni tillräcklig kunskap och färdigheter? Behöver ni mer träning, övning eller förklaringar för att veta hur vi ska göra?
- Motivation: Förstår ni varför ni ska göra det här? Vilka vinster finns för individen, gruppen och/eller verksamheten?
- Möjlighet: Finns resurser, tid, mandat och stöd? Hindrar normer, relationer eller hierarkier er från att göra på det nya sättet?
3. Analysera i COM-B-modellen
Skriv ner dina tankar under varje rubrik (Kompetens – Motivation – Möjlighet). Om ni gör övningen tillsammans, jämför era anteckningar.
4. Diskutera eller reflektera vidare
- Vad behöver stärkas mest för att beteendet ska bli möjligt?
- Vilka förutsättningar kan ni själva påverka – och vilka behöver hanteras av andra, till exempel HR eller ledningsgrupp?
- Vilka behov har olika grupper i organisationen (till exempel chefer, HR, skyddsombud, medarbetare)?
5. Sammanfatta
Formulera en strategi eller ett första steg: Vad kan ni göra för att skapa bättre förutsättningar för att beteendet ska hända i praktiken?
Skapa struktur och systematik
Den här övningen ger ökad förståelse för vilken typ av förändring som behöver ske på strategisk nivå när organisationen mer medvetet och aktivt ska arbeta främjande och stärka friskfaktorer. Målet är att se hur ni kan bygga vidare på det ni redan gör och koppla friskfaktorerna till de strukturer och den systematik som redan finns. Börja som vanligt med filmen!
Koppla friskfaktorerna till er systematik
Friskfaktorerna kan injiceras i nästan alla delar av ert systematiska arbetsmiljöarbete. Här är några exempel.
1. Vad gör ni redan för att stärka friskfaktorerna? Utgå från er inventering (modul 3, övning 1).
- Om ni har gjort en inventering: använd den som underlag.
- Om ni inte har gjort en inventering: skriv ner några exempel på sådant som redan görs i organisationen – och insatser som är planerade.
2. Reflektera tillsammans
Diskutera utifrån följande frågor:
- Vad gör vi redan som fungerar?
- Vad behöver vi skruva på?
- Vad ska vi börja göra?
- Vad kan vi sluta göra?
3. Formulera nästa steg
Diskutera:
- Hur kan vi redan nu koppla friskfaktorarbetet till den systematik vi redan har?
- Vilket område prioriterar vi att börja med?
4. Sammanfatta
Summera era reflektioner och kom fram till ett nästa steg.
Avslutning: systematiken i hela organisationen
Hur kan HR arbeta in friskfaktorerna i den strategiska nivån? Hur skapar man systematik i hela organisationen kring friskfaktorerna?
Fortsätt med nästa modul
Kompassen
När nästa modul är klar har ni skapat en bra grund för att skapa en friskare arbetsplats.
Ni har en plan framåt och kan börja tillämpa friskfaktorerna i vardagen.