Modul 2

Beteendena

När denna modul är genomförd kommer ni att ha valt en friskfaktor och kommit igång med friskfaktorarbetet. Ni kommer också att ha stärkt er ramkompetens.

Övning 1

Formulera specifika beteenden

Syftet med den här övningen är att träna på att formulera beteenden som är tydliga, observerbara och konkreta – och att kunna skilja dem från mer allmänna eller ”fluffiga” påståenden. Vi behöver öva på detta för att kunna lära ut, ge tydliga exempel och stötta andra i friskfaktorarbetet. Börja med att titta på filmen här nedanför.

Spela filmen (8 min)
Programledaren Petra Bollvik med sin hund bredvid.

Börja jobba med friskfaktorerna

Här ser du de åtta friskfaktorer som är framtagna av forskare. Nu är det dags att fundera på vilken ni vill börja arbeta med.

Ett hjul som visar de åtta friskfaktorerna.

1. Välj en friskfaktor

Bestäm vilken av de åtta friskfaktorerna du vill stärka.

2. Brainstorma individuellt

Skriv ner några exempel på vad du/ni kan göra för att stärka friskfaktorn. Var så specifik som möjligt och gör gärna tydligt vem som ska göra vad, när, hur, med vem och hur ofta.

  • Tänk på minnesregeln: ett beteende beskrivs som en handling (ett verb) som man kan sätta ATT framför. En egenskap beskrivs som ett adjektiv som man kan sätta ÄR framför.
  • Ställ dig frågan: Kan jag se beteendet spelas upp framför mig som i en film? Om ja, då är beteendet tillräckligt specifikt. Om nej, då måste du göra beteendet mer konkret.

3. Dela med varandra

Läs upp era exempel och diskutera om de är tillräckligt specifika.

  • Mindre specifikt: ”uppmuntra en bra arbetsbelastning”, ”vara inkluderande”.
  • Mer specifikt: ”ordna målen i prioritetsordning på veckomötet”, ”låt alla skriva ner sina åsikter i en fråga och berätta i gruppen vad de skrivit”.

4. Sammanfatta

Fundera kort över:

  • Hur lätt var det att känna igen när något var fluffigt jämfört med specifikt?
  • Hur kan ni använda det här i ert arbete?
Övning 2

Ramkompetens

I den här övningen ska ni reflektera över hur ni hanterar ramar. Hur ramarna görs tydliga, hur efterlevs de och hur hanterar ni dem som inte fungerar? Börja med att titta på filmen här nedanför.

Spela filmen (8 min)
Programledaren Petra Bollvik står bakom ett bord.

Fundera på era ramar!

Hur har ni det med ramar i er organisation? Är det tydligt vilka ramar som gäller – och varför?

En bild på två ramar, där den ena är hel och den andra trasig. I den trasiga ramen är allt både rätt och fel.

1. Reflektera individuellt

Fundera över följande frågor och skriv ner dina tankar:

  • Hur bra är vi i vår organisation på att tydliggöra vilka ramar som gäller och varför de är viktiga?
  • Hur agerar vi när ramar saknas eller är otydliga? Hur agerar vi när ramar inte efterlevs?
  • Vilka styrkor har vi idag i vårt sätt att arbeta med ramar? Ifrågasätter vi eller byter vi ut ramar som inte ändamålsenliga eller går att tillämpa?
  • Vilka är svårigheterna eller problemen? Har vi till exempel för många ramar, otydliga syften, ramkrockar, brist på konsekvenser?

2. Dela med varandra

Läs upp era reflektioner. Lyssna efter likheter och skillnader i era upplevelser.

  • Hjälp varandra att konkretisera: Hur ser det ut i praktiken när vi är bra på ramkompetens?
  • Ge exempel på situationer när ramar har fungerat bra – och när de inte har fungerat.

3. Sammanfatta

Avsluta med att skriva ner ett eller två exempel på ett beteende som ni behöver bli tydligare med framåt för att stärka er ramkompetens.

Avslutning

Sammanfattning

Varför är det så viktigt hur ledningen och hr agerar och kommunicerar? Varför är det så viktigt att vi i ledningen följer uppsatta ramar?

Spela filmen (2 min)
Programledaren Petra Bollvik.

Fortsätt med nästa modul

60 minuter
Modul 3

Vinsterna

Inventering
Rotorsaker
Policy

När modul 3 är klar kommer ni att ha inventerat läget i er egen organisation. Vilka friskfaktorer finns redan på plats, syns de i er policy, och vilka utmaningar har ni?