Dialogfrågor för hållbart arbete

Mer stöd för arbetsgruppen utifrån Kerstin Nilssons forskning.

Gruppaktivitet

  Tidsåtgång: Från 15 minuter

Gör så här:
1. Välj ett område här nedanför som känns angeläget att prata om utifrån att alla åldrar ska ha en hållbar arbetsmiljö och vilja jobba kvar.

2. Prata om ert nuläget. Fungerar arbetsmiljön lika bra för alla åldrar? Spelar den biologiska, sociala eller kognitiva åldern någon roll?

3. Prata också om ert önskade läge. Hur skulle ni vilja ha det?

4. Prata om vad ni skulle kunna göra för att närma er det önskade läget. Ge förslag på två enkla åtgärder.

lamp

Tips

  • Titta igenom dialogfrågorna först för att få en bild av varje område.

  • Svårt att välja? Rösta och välj det som flest anser viktigast att börja med.

Dialogfrågor för varje område

Använd frågorna här som stöd för dialogen:

  • Är det möjligt att anpassa arbetet i alla åldrar, så att det fungerar för personer med olika funktionsvariationer, sjukdomar och dagligt mående?
  • Behöver vi bli bättre på att anpassa arbetet för olika åldrar?

  • Hur är vår fysiska arbetsmiljö för olika åldrar?
  • Är arbetet tungt? Ta även med faktorer som kemiska- och biologiska risker, temperatur med mera.
  • Finns risk för slitage och belastningsskador? Olyckor?

  • Hur är vår mentala arbetsmiljö för olika åldrar?
  • Finns höga krav på att komma ihåg, ha många bollar i luften och planera?
  • Hur upplever vi stress, krav och kontroll i arbetet?
  • Förekommer någon form av hot, våld eller trakasserier?

  • Hur fungerar arbetstiden för olika åldrar?
  • Hur upplevs tiden för arbetsuppgifterna?
  • Hur upplevs tid till återhämtning i arbetet?

  • Hur upplever vi den sociala arbetsmiljön för olika åldrar, såsom exempelvis att vara inkluderad och bli sedd?
  • Hur fungerar det sociala stödet på arbetsplatsen?
  • Hur kan ledarskapet bidra till en hållbar arbetsmiljö för alla åldrar?

  • Hur upplevs arbetsuppgifterna, av personer i olika åldrar, i relation till det gemensamma uppdraget?
  • Hur fördelas arbetsuppgifterna så att de är stimulerande och meningsfulla för så många som möjligt?
  • Hur tar vi vara på styrkor i olika åldrar?
  • Finns arbetsuppgifter som vi skulle vilja lösa med hjälp av digital automation, exempelvis AI eller robotar? Vilka?

  • Hur är vars och ens kompetens i relation till arbetsuppgifterna?
  • Tar ni vara på olika åldrars styrkor och kompetens?
  • Vilka möjligheter till kompetensutveckling finns för personer i olika åldrar?

Nio områden i arbets- och privatliv

Enligt Kerstin Nilssons forskning är det faktorer både privat och på jobbet som spelar roll för om någon ska kunna och vilja vara kvar i arbetet. Läs mer om hela modellen och Kerstins forskning.

Forskning

Om SwAge-modellen

Jobba vidare

Här finns mer material som stöd till ett hållbart arbete för alla olika åldrar.