FORSKNING PÅ 5

Hållbart arbete genom livet

Starta dialogen på jobbet!
Se filmen 5 min

Hur får vi ett hållbart arbete för alla olika åldrar?

Titta på filmen ovan först, gå sedan vidare till dialogfrågorna här nedan.

En dialog i arbetsgruppen är en bra början, då ökar ni medvetenheten om de olika åldrarna. Prata utifrån biologisk, social, kognitiv och kronologisk ålder. Ta vara på varandras styrkor! Målet är att fler ska vara hållbara i arbetet längre.

Prata i grupp

 Tidsåtgång: Från 15 minuter

  1. Välj de frågor på korten som är viktiga hos er.
  2. Reflektera själv och prata sen i mindre grupper.
  3. Summera tillsammans och bestäm nästa steg.

Fråga 1

Vad är viktigt i arbetet för mig utifrån mina olika åldrar?

Fråga 2

Hur kan vi ta vara på olika åldrars styrkor och kompetenser?

Fråga 3

Hur är det att vara ”yngre eller äldre” på vår arbetsplats?

Fråga 4

Vad kan vi göra för att människor i alla åldrar ska må bra hos oss?

Veta mera

Hållbart arbetsliv för alla åldrar

Ett arbetsliv som inte orsakar arbetsskador, ohälsa eller sjukskrivningar är eftersträvansvärt. Satsa på goda förutsättningar i arbetet och en kultur där alla åldrar och styrkor tas tillvara.

lamp

Råd från forskningen

  • Tänk hållbarhet från dag ett!

  • Satsa på ett välfungerande SAM

  • Säkerställ en god arbetsmiljö genom hela livet

Forskningen om hållbart arbetsliv för alla

Arbetsgivare behöver hitta flexibla lösningar för att fler ska vara hållbara längre. En faktor bland andra, är att ta hänsyn till, och anpassa utifrån medarbetares olika åldrar. Kerstin Nilsson, professor i folkhälsovetenskap och epidemiologi samt docent i arbetsvetenskap är verksam vid Högskolan Kristianstad och Lunds universitet. Hon har länge forskat om vad som är viktigt för att människor ska vilja och kunna jobba längre. Det finns omständigheter både privat och i arbetet som spelar roll.

Biologisk, social, kognitiv och kronologisk ålder

Kerstin lyfter fram fyra olika åldrar som kan spela roll på jobbet:

1. Den biologiska åldern handlar om kroppens fysiologi, hur kroppen åldras och orkar. Den spelar stor roll, särskilt om arbetet är fysiskt krävande på något sätt. Arbetet behöver anpassas till människans fysiologi.

2. Den sociala åldern handlar om hur människor i olika åldrar förväntas vara och bete sig. Det handlar också om våra olika livsfaser. Arbetet behöver fungera för alla sociala åldrar, exempelvis både under småbarnsåren och när vi har gamla föräldrar som behöver oss.

3. Minne, uppmärksamhet, helhetssyn och reaktionstid med mera har med den kognitiva åldern att göra. Arbetsuppgifterna kan behöva anpassas utifrån detta.

4. Slutligen, den kronologiska åldern handlar om hur många år vi är. Den spelar kanske egentligen inte alls någon roll på jobbet, mer än när någon fyller år?

Ta med ålder i det systematiska arbetsmiljöarbetet

Risker i arbetet kan vara kopplade till de olika åldrarna. Om det är så behöver åtgärderna anpassas till olika åldrar. När ni gör det får ni ett åldersmedvetet arbetsmiljöarbete!

Rapport: Stanna eller gå SwAge-modellen – hållbart arbetsliv för alla åldrar

Tips

Hållbart för alla åldrar – så jobbar ni vidare

Prata om vilka förutsättningar som behövs för att arbetet ska fungera i olika åldrar. Då blir fler hållbara hela arbetslivet. Här finns mer material som stöd för att ta nästa steg.

Mer från Suntarbetsliv

Nyfiken på fler stöd för arbetsmiljöarbetet?

Här finns ett verktyg från Suntarbetsliv och en artikel att läsa. Lycka till!