Kommunikationsvägar och stöd
Ett väl anpassat stöd och bra förutsättningar för kommunikation ökar möjligheten för chefer att leda sin personal, skapa en god arbetsmiljö och få bra verksamhetsresultat. I den här aktiviteten undersöker ni hur kommunikationsvägarna ser ut och vilket organisatoriskt stöd som finns. Ni tittar också på hur det påverkar de verksamhetsnära chefernas arbetssituation.
Om ni vill kan ni också låta övergripande ledning svara på enkäten och genomföra aktiviteten. Det kan vara värdefullt att jämföra resultaten och se om bilden av förutsättningarna för kommunikationsvägar och stöd är samstämmig eller skiljer sig åt.
Så här går det till
- Förbered och skicka ut enkäten cirka två veckor innan aktiviteten.
- Bestäm datum och bjud in till gruppaktiviteten.
- Gå igenom hela aktiviteten och planera upplägg, gruppindelningar och tidsåtgång. Förbered det material ni ska använda, exempelvis enkätresultat och underlag för dokumentation.
- Genomför aktiviteten.
- Efter aktiviteten gör du en analys och sammanfattar styrkor, utvecklingsområden och åtgärdsförslag samt beskriver likheter och skillnader mellan grupperna.
Skicka ut enkät
Här skapar du, skickar ut och får resultatet av enkäten ”Kommunikationsvägar och stöd”. Varje deltagare har tillgång till sitt eget personliga resultat.
Gruppaktivitet - Kommunikationsvägar och stöd
Här träffas cheferna för att utforska hur deras kommunikationsvägar ser ut och vilket organisatoriskt stöd som finns.
Stödmaterial
Här finns information, tips och annat stödmaterial som hjälper dig att planera och genomföra aktiviteten.