Arbetstidens fördelning
Här kartlägger ni vad cheferna lägger sin tid på. Under fem dagar fyller för cheferna loggbok över sin arbetstid genom att svara på en enkät. Det ger en bild av hur tiden fördelas mellan personal, budget, administration och verksamhet. Det visar också hur stor del av dagen som ägnas åt möten, vid datorn och åt förflyttningar.
Utifrån resultatet får cheferna utforska hur arbetstiden fördelas och hur det påverkar arbetssituationen och verksamheten. Målet är att komma fram till vad som behöver göras för att utveckla chefernas förutsättningar.
Så här går det till
- Förbered och skicka enkäten minst två veckor innan aktiviteten så att cheferna hinner fylla i loggboken.
- Bestäm datum och bjud in till gruppaktivitet.
- Gå igenom hela aktiviteten och planera upplägg, gruppindelningar och tidsåtgång. Använd med fördel samma grupperingar som för krav och resurser (steg 4). Förbered det material ni ska använda, exempelvis enkätresultat och underlag för dokumentation.
- Genomför aktiviteten.
- Efter aktiviteten gör du en analys och sammanfattar styrkor, utvecklingsområden och åtgärdsförslag samt beskriver likheter och skillnader mellan grupperna.
Skicka ut enkät
Här både skapar du, skickar ut och får resultaten av enkäten. Enkäten är en loggbok där cheferna fyller i fördelningen av arbetstiden under en normalvecka.
Gruppaktivitet – Arbetstidens fördelning
I den här aktiviteten utforskar cheferna hur de fördelar sin arbetstid och vilka konsekvenser det får för verksamheten. Du som processledare tar med dig gruppens resultat och deltagarna tar med sig sina individuella svar till mötet.
Stödmaterial
Här finns tips och material för att planera och genomföra enkäten och gruppaktiviteten på ett bra sätt.