Innan du sätter igång
Här startar er resa med Chefoskopet där ni sätter fokus på chefers organisatoriska förutsättningar. På den här sidan finns information och värdefulla tips som underlättar arbetet för dig som processledare.

Chefoskopet - ett utvecklingsarbete
Chefoskopet bygger på ett systematiskt arbetssätt där ni kartlägger, analyserar, åtgärdar och följer upp arbetet genom hela processen. Arbetssättet ger utrymme för lärande och främjar kontinuerlig utveckling.
Alla kunskaper och metoder i verktyget bygger på resultat och erfarenheter från forskningsprojektet Chefios.
Framgångsfaktorer för att lyckas
Arbetet med Chefoskopet behöver vara förankrat på högsta nivå i organisationen innan ni sätter i gång. Ett tydligt syfte och mål med satsningen behöver finnas som svarar på ”Varför gör vi det här, vad vill vi uppnå?”.
Snabba tips
- Säkerställ att högsta ledning inklusive politiker och lokala parter varit involverade i beslutet om syfte, mål och genomförande av utvecklingsarbetet.
- Klargör rollen som processledare med din uppdragsgivare (processägare) så att era förväntningar överensstämmer och tillräckligt med tid avsätts för uppdraget.
- Börja med att gå igenom alla steg i Chefoskopet för att få koll på upplägg och innehåll. Gör därefter en grov tidplan för utvecklingsarbetet som passar er organisation.
Att processleda för lärande och utveckling
Som processledare har du en nyckelroll att skapa förutsättningar för lärande och dialog om chefers förutsättningar. I den här filmen delar Susanne Rådqvist med sig av sina bästa tips och erfarenheter från att ha processlett Chefoskopet. Ta del av konkreta råd, insikter och tankar som kan ge stöd i din egen roll som processledare.

Roller i utvecklingsarbetet
Som processledare förankrar du och ger stöd till flera delar av organisationen. Här finns en sammanställning av din och andras roller och uppgifter i arbetet med Chefoskopet.
Processledare
Planerar och driver arbetet med Chefoskopet. Att ha en vana att driva större förändringsarbeten är en bra grund att stå på. Detaljerat stöd som tydliggör processledarens uppgifter finns i respektive steg.
- Planerar och tidsätter Chefoskopets aktiviteter.
- Förankrar och samordnar arbetet i organisationen.
- Tar fram en kommunikationsplan.
- Leder och stödjer grupper genom aktiviteter.
- Analyserar, presenterar och återkoppla resultat till ledningsgrupper.
- Utmanar organisationen med nya tankar och idéer.
Övergripande ledning
Ledningsgrupp med chefer på A-nivå, direkt underställd en politisk nämnd eller styrelse, och har övergripande ansvar för hela organisationen eller specifika verksamhetsområden. Exempel på roller kan vara kommunchef, regiondirektör, förvaltningschefer, divisionschefer eller VD, samt ibland chefer för stabsfunktioner
- Deltar i aktiviteter i Chefoskopet.
- Ansvarar för genomförande och uppföljning av den övergripande handlingsplanen.
Verksamhetsnära chefer
Chefer på C-nivå som leder medarbetare och har det övergripande ansvaret för personal, verksamhet och budget inom sin enhet, område eller avdelning. Exempelvis enhetschefer, rektorer och avdelningschefer.
- Deltar i aktiviteter i Chefoskopet.
- Ansvarar för handlingsplanen över de åtgärder som kan genomföras på arbetsplatsnivå.
Beställare
Är förtroendevalda politiker eller högsta tjänstemän med mandat att besluta om finansiering, organisation och bemanning inom verksamheten. Beställaren kan delegera ansvar till en processägare, en högre tjänsteman eller övergripande ledning.
- Bedömer behovet av Chefoskopet.
- Beställer en behovsinventering och fördjupad kartläggning.
- Godkänner och finansierar arbetsprocessen samt följer upp den övergripande handlingsplanen och dess resultat.
Processägare
Representant från den övergripande ledningen som har fått ansvar för arbetet med Chefoskopet av politiker eller högsta tjänsteman.
- Startar arbetsprocessen, säkrar finansiering och rekryterar processledare.
- Förankrar och legitimerar Chefoskopet i organisationen.
- Ansvarar för samverkan kring syfte, mål, och upplägg
- Ser till resultat förankras på relevanta nivåer och matchar beställningen.
- Fattar beslut vid svårare prioriteringar eller hinder.
- Deltar i nyckelaktiviteter som analyser och sammanfattningar.
Verksamhetsnära chefers chef
Chef på B-nivå som leder verksamhetsnära chefer och har ett övergripande ansvar. Exempelvis avdelningschefer, verksamhetschefer eller motsvarande som i regel är direkt underställd förvaltningschef, kommundirektör eller VD
- Deltar med fördel i samma aktiviteter som de verksamhetsnära cheferna, men svarar inte på enkäterna.
- Ansvarar för handlingsplanen över de åtgärder som kan genomföras på avdelnings- eller verksamhetsnivå.
Chefer för stabsfunktioner
Chefer med ansvar för stabs- och stödfunktioner. Exempelvis HR, ekonomi, verksamhetsutveckling, kommunikation och IT.
- Deltar med fördel i samma aktiviteter som högre ledningsgrupp.
Samverkansgrupp/skyddskommitté
Består av företrädare för arbetsgivare och arbetstagare. De deltar i planering av arbetsmiljöarbetet, följer arbetet som rör ohälsa och olycksfall och verkar för en tillfredsställande arbetsmiljö.
- Bör kontaktas innan beslut och genomförande för samråd och förankring om syfte, mål, arbetsprocessens upplägg och resultat.
- Hålls med fördel informerade under processen.
Processledare
Planerar och driver arbetet med Chefoskopet. Att ha en vana att driva större förändringsarbeten är en bra grund att stå på. Detaljerat stöd som tydliggör processledarens uppgifter finns i respektive steg.
- Planerar och tidsätter Chefoskopets aktiviteter.
- Förankrar och samordnar arbetet i organisationen.
- Tar fram en kommunikationsplan.
- Leder och stödjer grupper genom aktiviteter.
- Analyserar, presenterar och återkoppla resultat till ledningsgrupper.
- Utmanar organisationen med nya tankar och idéer.
Övergripande ledning
Ledningsgrupp med chefer på A-nivå, direkt underställd en politisk nämnd eller styrelse, och har övergripande ansvar för hela organisationen eller specifika verksamhetsområden. Exempel på roller kan vara kommunchef, regiondirektör, förvaltningschefer, divisionschefer eller VD, samt ibland chefer för stabsfunktioner
- Deltar i aktiviteter i Chefoskopet.
- Ansvarar för genomförande och uppföljning av den övergripande handlingsplanen.
Verksamhetsnära chefer
Chefer på C-nivå som leder medarbetare och har det övergripande ansvaret för personal, verksamhet och budget inom sin enhet, område eller avdelning. Exempelvis enhetschefer, rektorer och avdelningschefer.
- Deltar i aktiviteter i Chefoskopet.
- Ansvarar för handlingsplanen över de åtgärder som kan genomföras på arbetsplatsnivå.
Beställare
Är förtroendevalda politiker eller högsta tjänstemän med mandat att besluta om finansiering, organisation och bemanning inom verksamheten. Beställaren kan delegera ansvar till en processägare, en högre tjänsteman eller övergripande ledning.
- Bedömer behovet av Chefoskopet.
- Beställer en behovsinventering och fördjupad kartläggning.
- Godkänner och finansierar arbetsprocessen samt följer upp den övergripande handlingsplanen och dess resultat.
Processägare
Representant från den övergripande ledningen som har fått ansvar för arbetet med Chefoskopet av politiker eller högsta tjänsteman.
- Startar arbetsprocessen, säkrar finansiering och rekryterar processledare.
- Förankrar och legitimerar Chefoskopet i organisationen.
- Ansvarar för samverkan kring syfte, mål, och upplägg
- Ser till resultat förankras på relevanta nivåer och matchar beställningen.
- Fattar beslut vid svårare prioriteringar eller hinder.
- Deltar i nyckelaktiviteter som analyser och sammanfattningar.
Verksamhetsnära chefers chef
Chef på B-nivå som leder verksamhetsnära chefer och har ett övergripande ansvar. Exempelvis avdelningschefer, verksamhetschefer eller motsvarande som i regel är direkt underställd förvaltningschef, kommundirektör eller VD
- Deltar med fördel i samma aktiviteter som de verksamhetsnära cheferna, men svarar inte på enkäterna.
- Ansvarar för handlingsplanen över de åtgärder som kan genomföras på avdelnings- eller verksamhetsnivå.
Chefer för stabsfunktioner
Chefer med ansvar för stabs- och stödfunktioner. Exempelvis HR, ekonomi, verksamhetsutveckling, kommunikation och IT.
- Deltar med fördel i samma aktiviteter som högre ledningsgrupp.
Samverkansgrupp/skyddskommitté
Består av företrädare för arbetsgivare och arbetstagare. De deltar i planering av arbetsmiljöarbetet, följer arbetet som rör ohälsa och olycksfall och verkar för en tillfredsställande arbetsmiljö.
- Bör kontaktas innan beslut och genomförande för samråd och förankring om syfte, mål, arbetsprocessens upplägg och resultat.
- Hålls med fördel informerade under processen.
Ta fram en tidplan
Här finns en översikt och ett stöd till dig för att ta fram er egen tidplan. En tidplan hjälper dig att säkerställa att tid och resurser avsätts för alla inblandade, på alla nivåer. Ta hänsyn till omvärldsfaktorer och andra interna processer i verksamheten som upptar chefernas tid när du planerar.
Att genomföra Chefoskopet brukar ta 6-12 månader i kalendertid. Det handlar om processen från förankring till att ta fram åtgärder. Många delar av Chefoskopet går att genomföra på redan inbokade möten. En del börjar med att göra Chefoskopet i en eller två förvaltningar först. Andra tar hela organisationen på en gång. Hur lång tid det tar beror alltså på organisationens storlek, antal chefer och antal processledare.
Tidsåtgången för dig som processledare varierar beroende på hur stor satsning ni gör. Du/ni behöver lägga tid på att administrera utskick, genomföra aktiviteter, analysera och förankra resultat.
Processledare | Övergripande ledning | Verksamhetsnära chefer | |||
---|---|---|---|---|---|
1 | Behovsinventering |
|
Tips
|
||
En metod för att identifiera var behovet av ett utvecklingsarbete kring chefernas förutsättningar är som störst. Snabba tips
Förberedelser
1-2 timmar
Genomförande
1-2 veckor
Analysmöte
Cirka 2 timmar + tid för förankring
|
|||||
|
|||||
2 | Förstå organisatoriska förutsättningar |
|
2 tim |
Tips
|
|
Ger grundläggande kunskaper om organisatoriska förutsättningar. Snabba tips
Förberedelser
Cirka 2 timmar
Genomförande
Cirka 2 timmar
Efterarbete
Cirka 2 timmar
|
|||||
2 tim
|
|||||
3 | Utforska och förändra |
|
2 tim |
Tips
|
|
Ger kunskap om kartläggningsmetoder och förändringsarbete. Här startar ni dialogen om nuläget i organisationen. Snabba tips
Förberedelser
Cirka 2 timmar
Genomförande
Cirka 2 timmar
Efterarbete
Cirka 2 timmar
|
|||||
2 tim
|
|||||
4 | Krav och resurser |
|
2 tim |
Tips
|
|
Kartläggning och dialog om vilka krav och resurser det finns och hur det påverkar arbetet. Snabba tips
Förberedelser
Cirka 2 timmar
Genomförande
Cirka 2 timmar för varje aktivitet
Efterarbete
Cirka 2 timmar för varje aktivitet
|
|||||
2 tim
|
|||||
5 | Arbetstidens fördelning |
|
2 tim |
Tips
|
|
Kartläggning och dialog om hur arbetstiden fördelas och hur det påverkar arbetssituationen och verksamheten. Snabba tips
Förberedelser
Cirka 2 timmar
Genomförande
Cirka 2 timmar för varje aktivitet
Efterarbete
Cirka 2 timmar för varje aktivitet
|
|||||
2 tim
|
|||||
6 | Kommunikationsvägar och stöd |
|
2 tim |
Tips
|
|
Här kartlägger ni hur kommunikationsvägarna ser ut och vilket organisatoriskt stöd som finns tillgängligt. Snabba tips
Förberedelser
Cirka 2 timmar
Genomförande
Cirka 2 timmar för varje aktivitet
Efterarbete
Cirka 2 timmar för varje aktivitet
|
|||||
2 tim
|
|||||
7 | Dela värld |
|
3 tim |
3 tim |
Tips
|
Här ser ni helheten ur olika perspektiv. Tillsammans identifierar och prioriterar ni utvecklingsbehov och åtgärdsförslag. Snabba tips
Förberedelser
Cirka 1-2 dagar
Genomförande
Cirka 3 timmar
Efterarbete
Cirka 1 dag
|
|||||
3 tim
3 tim
|
|||||
8 | Ta fram handlingsplan |
|
|
|
Tips
|
Metod och tips för att ta fram handlingsplanerna. Snabba tips
Förberedelser
Cirka 1 dag för sammanställning
Genomförande
Tid för möten med berörda
Efterarbete
Tid för eventuell förankring
|
|||||
|
|||||
9 | Uppföljning |
|
|
|
Tips
|
Metod och tips för att följa upp handlingsplanerna och arbetet med Chefoskopet. Snabba tips
Förberedelser
Cirka 1 timme
Genomförande
Ca 1 timme per möte
Efterarbete
Tid för eventuell förankring
|
|||||
|
Anpassa upplägget till er organisation
Chefoskopet ger möjlighet att identifiera styrkor och utvecklingsområden och med rätt anpassningar skapar ni en process som passar just er organisation. Hur ni väljer att lägga upp arbetet beror på organisationens storlek och struktur samt hur många chefer som omfattas av
er satsning.
Oavsett hur ni väljer att använda Chefoskopet är det viktigt att:
- Gruppera rätt: Säkerställ att grupperna med verksamhetsnära chefer är tillräckligt stora för att enkätsvaren ska kunna analyseras. Minst fem i varje grupp.
- Planera resurser: Utse tillräckligt många processledare för att arbetet ska löpa smidigt.
- Definiera övergripande ledning: Gör man exempelvis Chefoskopet förvaltningsvis i en större organisation kan övergripande ledning bestå av förvaltningsledningen. I en mindre organisation kommunledning eller motsvarande.
Fler tips till dig
Här finns fler övergripande tips som du kan använda dig av när du planerar och genomför Chefoskopet.