2/6

Vad är viktigast hos er?

Organisatoriska förutsättningar spelar roll för både chefer och deras medarbetare. Det påverkar chefers möjligheter att utföra ett bra arbete och må bra i sin roll. Vissa förutsättningar är gemensamma oavsett verksamhet medan andra förutsättningar är unika.

Gör så här

  1. Titta på de fyra kategorierna av förutsättningar.
  2. Prata om:
    • Vad gör vi redan idag för att förbättra chefernas förutsättningar?
    • Vilka förutsättningar känns viktigast för oss att utforska och utveckla vidare?
  • Chefsuppdragets omfattning och tydlighet.
  • Chefens befogenheter och handlingsutrymme.
  • Chefens närhet eller avstånd till beslutsfattare.
  • Möjlighet till uppdragsdialog med närmaste chef.
  • Mötesplatser för dialog mellan chefer och beslutsfattare.
  • Mötesplatser för dialog mellan chefer och medarbetare.
  • Grad av samsyn kring vilka mål som är möjliga att uppnå.
  • Förankring av målen i organisationen.
  • Målens koppling till prioriteringar och resurser.
  • Grad av samsyn kring hur organisationen fungerar.
  • Tydlighet i beslutsstrukturer.
  • Organisationsstruktur som stödjer samordning för en fungerande verksamhet.
  • Antal medarbetare per chef.
  • Verksamheten är utspridd eller geografiskt sammanhållen.
  • Medarbetaromsättning.
  • Tillgång till medarbetare med rätt kompetens som också stannar.
  • Förväntningar på chefens tillgänglighet.
  • Medarbetare och ekonomiska resurser anpassat för uppdraget.
  • Expertstöd, som till exempel HR, ekonomiavdelning och företagshälsovård.
  • Administrativt stöd.
  • Kollegialt stöd.
  • Prioriteringsstöd vid förändrade omvärldsfaktorer som påverkar verksamheten.
  • Anpassade lokaler, utrustning och teknik.
  • Funktionella IT-system och tillgång till support.
  • Chefsuppdragets omfattning och tydlighet.
  • Chefens befogenheter och handlingsutrymme.
  • Chefens närhet eller avstånd till beslutsfattare.
  • Möjlighet till uppdragsdialog med närmaste chef.
  • Mötesplatser för dialog mellan chefer och beslutsfattare.
  • Mötesplatser för dialog mellan chefer och medarbetare.
  • Grad av samsyn kring vilka mål som är möjliga att uppnå.
  • Förankring av målen i organisationen.
  • Målens koppling till prioriteringar och resurser.
  • Grad av samsyn kring hur organisationen fungerar.
  • Tydlighet i beslutsstrukturer.
  • Organisationsstruktur som stödjer samordning för en fungerande verksamhet.
  • Antal medarbetare per chef.
  • Verksamheten är utspridd eller geografiskt sammanhållen.
  • Medarbetaromsättning.
  • Tillgång till medarbetare med rätt kompetens som också stannar.
  • Förväntningar på chefens tillgänglighet.
  • Medarbetare och ekonomiska resurser anpassat för uppdraget.
  • Expertstöd, som till exempel HR, ekonomiavdelning och företagshälsovård.
  • Administrativt stöd.
  • Kollegialt stöd.
  • Prioriteringsstöd vid förändrade omvärldsfaktorer som påverkar verksamheten.
  • Anpassade lokaler, utrustning och teknik.
  • Funktionella IT-system och tillgång till support.