1/3

Vilka frågor hanteras i skyddskommittén?

En skyddskommitté behandlar en rad olika frågor på övergripande nivå relaterade till arbetsmiljö, som exempelvis rutiner och policys. Titta på filmen och lär dig mer om vad det vad det är för frågor som en skyddskommitté ska hantera. Då sätter vi igång!

Spela (2 min)
En orange och vit skylt som säger skydskommutens frager.

En skyddskommitté ska noga följa utvecklingen i frågor om skydd mot ohälsa och olycksfall i arbetsmiljön.

Företrädare för både arbetsgivaren och arbetstagarna kan lyfta frågor direkt till skyddskommittén.

Men vilka frågor är det som behandlas då?

Jo, det gäller arbetsmiljöfrågor på övergripande nivå, till exempel rutiner och policys.

Skyddskommittén hanterar däremot inte alls några individärenden.

I arbetsmiljölagen finns sex områden som skyddskommittén ska behandla.

  1. Frågor om företagshälsovårdens organisering, verksamhet, planering och inriktning. Både när det gäller upphandling, hur den används och hur insatserna följs upp.
  1. Planering av förändringar i lokaler, arbetsmetoder, maskiner, processer eller organisation. Det vill säga allt som kan påverka arbetsmiljön i grunden.
  2. Planering av användning av ämnen eller material som kan orsaka ohälsa eller olycksfall.
  3. Skyddskommittén ska säkerställa att verksamheten planerar, genomför och följer upp riskbedömningar och handlingsplaner i enlighet med det systematiska arbetsmiljöarbetet.
  4. Utbildning och information. Att se till att chefer, skyddsombud och arbetstagare får rätt arbetsmiljökunskap och att även introduktion av nyanställda fungerar tillfredsställande.
  5. Och slutligen rehabilitering och arbetsanpassning där kommittén följer upp att arbetsgivaren har rutiner enligt lagar och föreskrifter.

Utöver dessa sex punkter är skyddskommittén också delaktig i att ta fram och följa upp mål i arbetsmiljöpolicyn och se till att det systematiska arbetsmiljöarbetet följs upp varje år.