Annika Edwards
Två av forskarna bakom Chefios – ett forskningsprojekt som studerat chefers organisatoriska förutsättningar är Annika Härenstam och Lisa Björk.
Annika är professor emerita i arbetsvetenskap, initiativtagare till och projektledare för Chefios.
Lisa är doktor i arbetsvetenskap, och utvecklingsledare vid Institutet för stressmedicin.
För att lyckas och må bra i sin roll som chef inom kommun och regioner är det viktigt att chefen och organisationen är i samklang. I den här filmen ska vi titta lite närmare på det.
Är det så att en chef aldrig är bättre än den organisation hen verkar i?
Annika Härenstam
Ja, så kan man säga tycker jag. Jag brukar likna en organisation med en skuta, och där finns en kapten och en besättning. Så kanske man har gått inomskärs och allting har rullat på. Men så säger rederiet att nu ska ni ha dubbla lasten och nu ska ni gå över Nordsjön. Då hjälper det inte hur duktig man än är som chef eller kapten.
Lisa Björk
Vi har sett att i vissa organisationer byter man ut chefer, för att det fungerar inte, utan att ställa sig frågan: Vad är det i den här organisationen som gör att det verkar så svårt att leda? Det tycker vi är att börja i rätt ände, att börja titta på: har den här chefen rätt organisatoriska förutsättningar för att göra ett bra jobb? Sen kan man börja utvärdera individen.
Annika Edwards
Hur ser en optimalt fungerade verksamhet ut då?
Annika Härenstam
Det allra viktigaste är, om man tar den här båtbilden igen, att både rederiet, kaptenen och besättningen jobbar mot samma mål.
Lisa Björk
Chefer har nästan varit lite bortglömda i arbetsmiljöforskningen. Man brukar titta på arbetstagarnas arbetsmiljö när man studerar hälsa på arbetsplatserna. Cheferna blir lite bortglömda, men cheferna är ju de anställdas arbetsmiljö. Ett gott ledarskap är en väldigt viktig faktor i arbetsmiljöforskningen. Då är det väldigt viktigt att se: Vad har cheferna för förutsättningar? Leder man lagom många? till exempel, eller har man ett väldigt stort kontrollsspann, som det kallas i forskningen. Har man de stödfunktioner som behövs för att man ska hinna leda och vara närvarande som chef? Har man bra kommunikation med sina egna chefer?
Annika Edwards
Kan man då säga att en av de vanligaste utmaningarna i en svag organisation är just kommunikation?
Annika Härenstam
Om man tar ett exempel: Vi kom till en kommun där det fanns en chef som alla klagade på, både ledningen och medarbetarna. Hon var alltid på fel plats. Hon hade alla röda siffror man kan få i undersökningar. Men när vi började titta och gå igenom och genomlysa det här med kommunikationsvägar så såg vi att hon hade otroligt många medarbetare. De var utspridda på 7-8 ställen. Det var små boenden i olika delar av kommunen och hon satt någonstans mitt emellan och träffade inte sin ledning för de var några mil bort. Hon var alltid på fel plats.
Lisa Björk
Hon var väldigt utsatt den här chefen, och hade väldigt stor skuld för att aldrig lyckas.
Annika Härenstam
För hon kände att det var hennes ansvar, eller hennes fel att det inte blev bra.
Lisa Björk
Så var det en organisatorisk struktur som omöjliggjorde för henne att vara chef.
Annika Härenstam
En annan kollega i samma kommun, hon hade alla sina anställda runt sig. På våningen ovanför satt hennes ledning. Så då kan man dela värld och lösa en massa problem. Man litar på varandra. Det är alltså en sådan förutsättning.
Annika Edwards
Det är ju väldigt stora skutor vi pratar om. Du var inne på skutorna tidigare, och en rejäl utmaning att vända en sådan stor skuta. Hur gör man?
Lisa Björk
Vi har sett det i en del organisationer, som tagit till sig det här perspektivet, att man kan börja med ganska konkreta åtgärder som verkligen ruckar på förutsättningarna. En väldigt tydlig sådan förutsättning är antal medarbetare per chef. Är du chef på en avdelning på ett sjukhus och har 150 medarbetare under dig, professionella sjuksköterskor, undersköterskor och läkare, så kan du omöjligt vara en närvarande ledare. Så där har vi sett organisationer som börjar ta tag i den frågan. Andra organisationer har jobbat med nära chefsstödet. Man gör en översyn: Har cheferna det administrativa stöd på plats som behövs för att de ska kunna vara ledare och ta sitt personalansvar?
Annika Härenstam
Jag skulle vilja lägga till också att finns det bra arenor för rätt saker där man pratar både verksamhet, ekonomi och arbetsmiljö. Så att inte chefen ska gå till några och prata arbetsmiljö, och en annan grupp som man pratar ekonomi med. Att det finns arenor där man kan föra ihop de här sakerna. För de hänger ihop.
Annika Edwards
Så det handlar om samklang där också egentligen?
Annika Härenstam
Ja det är väldigt mycket det som det handlar om.
Annika Edwards
Så vi slutar där vi började helt enkelt.
Annika Härenstam
Ja just det.
Annika Edwards
Tack så mycket.