Så fungerar systematiken i Chefoskopet
Systematik ökar möjligheten att samverka, avgränsa utvecklingsarbetet och prioritera relevanta åtgärder. Ett arbetssätt som underlättar förändringsarbete. Chefoskopet består av nio steg och bygger på ett systematiskt arbetssätt som ger utrymme för lärande under hela utvecklingsarbetet. Gå tillsammans igenom delarna i SAM-hjulet.

Kunskap är grunden
Att få gemensam förståelse för organisatoriska förutsättningar är grunden. Det ger er gemensamma begrepp och förståelse, vilket ökar möjligheterna att ta välgrundade beslut.
- Steg 2 och 3 i Chefoskopet
Kartlägga
I Chefoskopet kartlägger ni med hjälp av tre metoder, som ger en faktabaserad nulägesbild av chefernas arbetssituation och hur de ser på sina förutsättningar.
- Kartläggning 1: Enkät och dialog om balansen mellan krav och resurser
- Kartläggning 2: Enkät och dialog om hur cheferna fördelar sin arbetstid. Enkäten är en loggbok som cheferna fyller i under fem dagar.
- Kartläggning 3: Enkät och dialog om kommunikationsvägar och stöd.
I varje aktivitet har deltagarna till uppgift att lyfta fram styrkor och prioriterade utvecklingsområden samt ge förslag på åtgärder.
- Steg 4, 5, 6 i Chefoskopet
Analysera
I aktiviteten dela värld samlas högre ledningsgrupp, cheferna, stabschefer och politiker för att gemensamt ta del av resultaten av kartläggningarna. Vilka skillnader och likheter ser vi? Vilka styrkor har vi? Vilka risker eller problem framkom i kartläggningen? Vad ska vi prioritera och vilka åtgärdsförslag har vi?
- Steg 7 i Chefoskopet
Åtgärda
En eller flera handlingsplaner upprättas. Säkerställ att åtgärderna fördelas på de chefer som har mandat och resurser att genomföra åtgärderna.
Kom ihåg att göra riskbedömningar av eventuella förändringar innan de genomförs.
- Steg 8 i Chefoskopet
Följ upp
Ni följer upp i syfte att förbättra och utveckla verksamheten. Ni följer både upp effekten av åtgärder kopplat till era mål och era arbetssätt.
- Steg 9 i Chefoskopet
Kunskap är grunden
Att få gemensam förståelse för organisatoriska förutsättningar är grunden. Det ger er gemensamma begrepp och förståelse, vilket ökar möjligheterna att ta välgrundade beslut.
- Steg 2 och 3 i Chefoskopet
Kartlägga
I Chefoskopet kartlägger ni med hjälp av tre metoder, som ger en faktabaserad nulägesbild av chefernas arbetssituation och hur de ser på sina förutsättningar.
- Kartläggning 1: Enkät och dialog om balansen mellan krav och resurser
- Kartläggning 2: Enkät och dialog om hur cheferna fördelar sin arbetstid. Enkäten är en loggbok som cheferna fyller i under fem dagar.
- Kartläggning 3: Enkät och dialog om kommunikationsvägar och stöd.
I varje aktivitet har deltagarna till uppgift att lyfta fram styrkor och prioriterade utvecklingsområden samt ge förslag på åtgärder.
- Steg 4, 5, 6 i Chefoskopet
Analysera
I aktiviteten dela värld samlas högre ledningsgrupp, cheferna, stabschefer och politiker för att gemensamt ta del av resultaten av kartläggningarna. Vilka skillnader och likheter ser vi? Vilka styrkor har vi? Vilka risker eller problem framkom i kartläggningen? Vad ska vi prioritera och vilka åtgärdsförslag har vi?
- Steg 7 i Chefoskopet
Åtgärda
En eller flera handlingsplaner upprättas. Säkerställ att åtgärderna fördelas på de chefer som har mandat och resurser att genomföra åtgärderna.
Kom ihåg att göra riskbedömningar av eventuella förändringar innan de genomförs.
- Steg 8 i Chefoskopet
Följ upp
Ni följer upp i syfte att förbättra och utveckla verksamheten. Ni följer både upp effekten av åtgärder kopplat till era mål och era arbetssätt.
- Steg 9 i Chefoskopet
Dialog
- Vad är viktigast för oss att tänka på för att kunna vara uthålliga under utvecklingsarbetet?