1/3

Vilket uppdrag har skyddskommittén?

En Skyddskommitté är ett forum för samverkan mellan arbetsgivarens och arbetstagares representanter i arbetsmiljöfrågor. Skyddskommittén ska delta i planering, uppföljning och utvärdering av arbetsmiljöarbetet på ett arbetsställe. Titta på filmen och och lär dig mer om skyddskommitténs uppdrag. Då sätter vi igång!

Spela (3 min)
En orange klisterlapp där det står skydskommutens uppgradering.

Vad är egentligen en skyddskommitté för någonting, och vad gör den?

Jo, skyddskommittén är ett rådgivande organ och är ett forum för samverkan i arbetsmiljöfrågor.

Den ska finnas på arbetsställen med minst 50 anställda eller på mindre arbetsställen

om arbetstagarna begär det. Skyddskommittén är ofta centralt placerad på arbetsstället.

Ibland kan det finnas en eller flera lokala kommittéer som hanterar lokala frågor.

Då blir samordning och kommunikation mellan olika nivåer viktigt att tänka på.

Kommittén ska sammanträda minst en gång var tredje månad.

Uppdraget hänger ihop med den löpande verksamheten och kommitténs arbete ska kopplas

till det systematiska arbetsmiljöarbetet.

Skyddskommittén ska verka för tillfredsställande arbetsmiljöförhållanden, till exempel delta i planeringen, uppföljningen och utvärderingen av verksamhetens arbetsmiljöarbete.

Det gäller såväl den fysiska som den organisatoriska och sociala arbetsmiljön.

Enligt arbetsmiljölagen så är det krav på att en skyddskommitté hanterar vissa övergripande arbetsmiljöfrågor.

Och vilka är det som deltar i en skyddskommitté då?

Jo, hur sammansättningen ska se ut finns reglerat i arbetsmiljöförordningen.

Antalet ledamöter bestäms utifrån hur många som jobbar inom verksamheten och vad för slags arbete som utförs och under vilka förhållanden.

Skyddskommittén ska bestå av representanter från både arbetsgivaren och arbetstagarna.

Minst en arbetsgivarrepresentant i ledande ställning ska delta.

Arbetstagarna ska representeras av skyddsombud.

De bör också delta företrädare för facket, till exempel någon från det lokala fackets styrelse.

I de fall då arbetsstället har elev- eller studerandeskyddsombud så ska ha två av dessa ingå i skyddskommittén.

Arbetsgivaren och facket utser sina respektive företrädare.

Även företagshälsovården eller annan extern expertis kan bjudas in vid behov.

Vad mer kan vara bra att tänka på då?

Jo, alla som sitter i en skyddskommitté ska ha rätt kunskaper om kommitténs uppdrag, arbete och vilka frågor som hanteras.

Alla på arbetsplatsen ska enligt lag informeras om vilka som är med i skyddskommittén.