1/4

Tydliga kommunikationsvägar

I den här filmen beskrivs vilka olika förutsättningar som behövs för en god kommunikation inom organisationen och hur det kan se ut där det fungerar bra och mindre bra. Känner ni igen er i någon beskrivning?

Spela (3 min)
Ett spindeldiagram som föreställer chefen i mitten och andra aktörer som chefen är sammankopplad till. Mellan chefen och aktörerna flödar det information.
Speaker

En av chefens viktigaste uppgifter är att kommunicera. Att överföra och översätta information från den strategiska nivån till den operativa nivån där det praktiska arbetet utförs. Men också tillbaka från verksamheten så att kloka beslut kan fattas.

För att chefen ska kunna göra ett bra jobb så behöver det finnas rätt förutsättningar för denna kommunikation i organisationen.

I organisationer som fungerar mindre bra kommuniceras det ofta för lite mellan de olika nivåerna. I värsta fall blir strategin och målen helt losskopplade från själva verksamheten.

Medan ledningsgruppen pratar ekonomi på en plats så diskuterar medarbetarna verksamhetsutveckling och kvalitet på en annan. I en sådan organisation saknas förståelse för varandras uppgifter och det skapas inget gemensamt synsätt.

I andra organisationer kommuniceras det istället för mycket. Det tas direktkontakt i olika sakfrågor när behovet uppstår. Det kan tyckas smidigt, men det kan också leda till problem. Dels är det inte säkert att man pratar om rätt saker. Dels finns en risk att den som har mest kontakter hörs mest medan andra verksamheter missgynnas.

Hur ser det då ut i organisationer som mår och fungerar bra?

För det första är det viktigt att inte för mycket trillar ner samtidigt till cheferna. Därför börjar arbetet på den strategiska nivån med någon form av bred samordning som hjälper chefen i sin prioritering.

För det andra behöver det finnas lagom med mötesarenor, både formella och informella.

För det tredje behöver kommunikationen handla om rätt saker. Det vill säga om konkreta mål och om hur man bäst uppnår dem.

För det fjärde måste cheferna få det stöd de behöver, t.ex. tekniskt stöd, administrativt stöd och kollegialt stöd.

För det femte behöver de också ha lagom många medarbetare så att de kan kommunicera effektivt.

I en sådan organisation får chefen handlingsutrymme, vilket är en viktig förutsättning för en bra arbetsmiljö en effektiv verksamhet.